יום ראשון, 8 ביוני 2014

פיצול דירה – איך עושים והאם זה חוקי?

פיצול דירה הפך להיות דבר נפוץ מאוד, בעיקר בערים שבהן הנדלן מבוקש ויש מחסור בהיצע אל מול הביקוש. אבל, איך עושים את זה נכון? ומתי פיצול של דירה נחשב לא חוקי?
כבר שנים רבות, בעלי דירות בוחרים לפצל את הדירות שלהן על מנת שיוכלו להגדיל את הרווחים שלהם מהמבנה. בעוד שדירה כפי שהיא במקור יכולה להניב לבעליה רווח של 5000 שקלים (תלוי באזור בו הדירה נמצאת), פיצול של הדירה לשתי יחידות נפרדות יכול להניב לו רווח של 7000 אלף שקל או יותר. במונחים של אחוזים, תשואה של דירה רגילה יכולה להיות בערך 7 אחוז בעוד שתשואה של דירה מפוצלת ל 2 יחידות או יותר יכולה להיות 10 אחוז (תלוי בשטח, עבודות תיקון וכדומה) ורמת שיפוץ הדירה אם היא לא רמה גבואה תמיד אפשר לשפץאותה כדי ליקבוע מחיר יותר גבואה , תיוגים : שיפוצים במרכז .
יש מקומות שבהם היצע הדירות לא תואם את הביקוש, ועל כן פיצול דירות הוא יעיל עבור השוכרים. עבור הבעלים, פיצול של הדירות הוא עניין כלכלי בלבד. השאלה היא איך אפשר לעשות פיצול דירה באופן חוקי? האם בכלל יש דרך לעשות את זה באופן חוקי?
בעבר קרו מקרים בהם בעלי דירות נקנסו בסכומים גדולים במיוחד משום שהם פיצלו דירות. מה הסיבה העיקרית? נראה כי מדובר בפיצול שמבוצע ללא היתר בנייה, והרי זוהי עבירה על חוק התכנון והבנייה.
מה לחוק יש לומר בנושא של פיצול דירות?
נכון להיום, החוק משנת 1965 הוא החוק התקף, ולפיו: אדם אשר רוצה לבצע פיצול דירה שבבעלותו מוכרח לקבל היתר בנייה מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שהדירה נמצאת בתחומה, לפני שעבודות הבנייה מתחילות להתבצע.

פרטים ניתן לחפש האת של אגודת תרבות הדיור פה
עם זאת, יש לומר שבחוק יש חריג אשר מאפשר לבעלי דירות לבצע בהן שינוי פנימי מבלי שיקבלו היתר בנייה מהוועדה. השינוי הזה נוגע לכל מה שלא שייך לצד החיצוני של המבנה, שלא פוגע בשלד של המבנה (גם בבתים משותפים), במראה או בחזית שלו, בצנרת או בציוד אחר שמשמש דירות סמוכות, לא מפריע לסביבה ולא משנה את שטח הדירה (ניתן לסגור מרפסת).
ובכן, אפשר לראות כי החוק לא פוסל לחלוטין פיצול דירה ומאפשר ביצוע שינויים פנימיים בתוך הדירה. בעלים של דירה שעומד בתנאים האלו לא מחויב לקבל היתר בנייה.
למידע נוסף על שיפוצי דירות בתל אביב אתם יכולים למצוא פה

לפני שמפצלים דירה, רצוי להכיר את אבני הבוחן של פסקי הדין לפיהם ניתן לקבוע האם הפיצול הוא שינוי פנימי או האם הוא מבוצע תוך חריגה כלשהי מהחוק ועל כן מחייב היתר בנייה.

2 תגובות:

  1. אני בכלל נגד העניין של פיצול דירה, מעבר לעובדה שהעניין הזה לרוב לא חוקי. הדירות המפוצלות שקיימות היום בארץ ובמיוחד במרכז הן דירות של 20 מטר רבוע בקושי, ובמחירים אסטרונומיים! מחירי הנדלן בארץ פשוט מרקיעים שחקים!

    השבמחק
  2. מסכים מדינת ביבי עוקץ אותנו בכסף

    השבמחק